להנות בטבע - יותר
 
מה היא תרבות האולטרה-לייט?

מה היא תרבות האולטרה-לייט?

היי חברים, הפוסט הזה נועד להוות צעד כניסה קטן לשביל ארוך מאוד של ציוד וטכניקות, המאוגדות תחת השם תרמילאות אולטרה-לייט (Ultralight backpacking), שמאפשרות לטייל עם מעט מאוד משקל. הוא יועיל בעיקר לאנשים שהתחום חדש להם. במהלך הפוסט ישנם משפטים קצרים שדורשים פוסטים ארוכים מאחוריהם (שעם הזמן יגיעו). קריאה מהנה!

אמ;לק

אני מטייל עם משקל בסיס* של 3 ק"ג על הגב. יש בו כל מה שאני צריך בשביל להנות מהטבע ברוב העולם כולל אזורים קרים (האלפים לדוגמה). הציוד הקליל והמינימלי הזה מאפשר לי לטייל בזמני אביב, קיץ וסתיו (ובארץ גם בשיא החורף) בנוחות, כשאני חם ויבש ושבע ומבסוט. גם כשיש גשם שוטף וטמפרטורות של אפס מעלות.

כדאי לכם גם.

למה?

כי זה פא**נג כיף!

בואו נתחיל..

הא, ובארץ, למעט החורף, 2 ק"ג מספיקים 🙂 עכשיו באמת מתחילים.

* משקל הבסיס כולל את התיק והציוד שבתוכו ללא אוכל, מים ודלק לבישול. הסבר מפורט יותר בהמשך הפוסט.

טיול של יומיים מהר תבור למגדל עם תיק של 1.5 ק״ג. שיגעון!

הקדמה

תחום התרמילאות וספורט טבע באופן כללי עבר מהפכה מטורפת בעשור האחרון. לאחר עשרות שנים שתרמילאות הייתה מקושרת באופן אינטואיטיבי לדמויות ספרטניות המסוגלות לסחוב עשרות קילוגרמים ולסבול בשקט, אט-אט קמה לה קהילה שהתחילה לשאול שאלות יפות וקשות.

אז איפה התחיל הדבר הנפלא הזה?

אז כמו כל מהפכה, היא התהפכה לאט, וקצת קשה להצביע על נקודת זמן סינגולרית. אחד התיעודים הראשונים של הרפתקן שפיתח שיטות להורדת המשקל הנסחב היה ג׳ורג׳ וושינגטון סירס, בסוף המאה ה-19, שהיה כתב ספורט שכתב על הרפתקאותיו עם סירת קנו. הספר שלו Woodcraft עדיין נמכר היום.

חלוצה נוספת בתחום נקראת סבתא גייטווד, אשר ב-1955, הייתה האישה הראשונה שהלכה את כל שביל האפלצ׳ים ברצף, כשהיא סוחבת שמיכה, מעיל גשם, ווילון אמבטיה מפלסטיק. כל אלה בתוך שק בד שהיא תפרה בעצמה אותו היא סחבה על כתף אחת. הא, והיא עשתה את זה בגיל 67 (סבתא, הוא לא השם הפרטי שלה).

לבסוף אחד השגרירים הרציניים של תרבות האולטרה-לייט וזה, שאפשר לומר, קירב אותה למיינסטרים הוא ריי ג׳רדיין. ריי כתב ספר מפורסם בשם PCT Hikers Handbook ב-1991 (מאז הספר שונה ופורסם מחדש מספר פעמים) שנחשב לאחד הספרים הראשונים והמשפיעים בקהילה (קהילת האולטרה-לייט) . בתחילת ההתפתחות של תחום האולטרה-לייט, כשתרמילאים נחושים היו נדרשים להכין את רוב הציוד שלהם בעצמם, ריי היה (ועדיין) מוכר ערכות DIY (עשה זאת בעצמך) של ציוד אולטרה-לייט באתר שלו.

היום, ישנם חומרים וטכנולוגיות חדשות שבהן משתמשות מספר חברות (רובן לא מאוד מוכרות בארץ), שהפכו את היכולת לטייל קליל ליחסית נגישה.

Grandma Gatewood
גייטווד: זאת חתיכת סבתא מינימליסיטית. תמונה: ויקיפדיה

אז כמה לייט זה אולטרה-לייט?

יש הרבה הגדרות (חופפות וסותרות) לקטגוריות משקל. אין להן המון משמעות בעיני, והן לרוב בעיקר מבלבלות משהו שהוא בסך הכל די פשוט (תנסו לנווט בין: Lightweight, Ultralight, Hyperlight, SuperUltraLight, Uberlight ועוד, בכולם נפגשתי בשלב כזה או אחר, בחיי).

הדבר המרכזי שיש להבין הוא שהמידה הכי נפוצה להשוואת משקל היא משקל הבסיס (PBW=Pack Base Weight) והיא כוללת את משקל התיק וכל מה שבתוכו לא כולל מתכלים (אוכל, מים ודלק לבישול). כמו כן, משקל הבסיס לא כולל ציוד נלבש (בגדים, מקלות הליכה, כובע, קיצר מה שלא בתיק). בעוד שיש הגיון מסוים לא להתייחס למשקל המתכלים (כי הוא יחסית ליניארי באורך הטיול), לא לגמרי ברור לי למה רוב הפעילים בקהילה לא מתייחסים למשקל הנלבש (שעבור מינימליסטים, יכול להוות אחוז משמעותי מהמשקל הנסחב הכולל).

ובכל זאת, בשביל לתת תחושה, אציין שבכדי לטייל עם ציוד המתאים לכל הצרכים לשלוש עונות ברוב העולם (ובישראל אף ארבע עונות) , וכמעט בלי לוותר על נוחות (מודה, זה תמיד יהיה עניין סובייקטיבי), אין סיבה לסחוב משקל בסיס של מעל 5 ק״ג. וזה סף ה-UL (אולטרה-לייט) שהרבה אנשים בקהילה יגדירו.

ולמען הפרובוקציה אומר שזה לא נדיר לראות באינטרנט רשימות ציוד מינימליסטיות של 2.5 ק"ג ואף פחות מכך.

אבל איך מורידים משקל?

מפסיקים עם הפיצות.

יש הרבה שיטות ודרכים לצמצם את עומס המעמסה וזה נושא לפוסט משל עצמו, ולכן פה רק אגיד שכל השיטות בבסיסן הן תחת אחת משתי משפחות של טכניקות.

1. לוקחים פחות דברים

אוביאס, אני יודע, אבל אני מוכן להתערב שרוב האנשים שסוחבים משקל בסיס של 10 ק״ג ויותר ודאי מסיימים טיול עם פריטים שלא ראו אור שמש (או אור כוכבים) אף לא פעם אחת. ואני לא מדבר על עזרה ראשונה, אלא על הסוטשירט השלישי שלקחת לטיול בארץ. ביוני. או המסור שלקחת בשביל לעשות מדורה, כי בלעדיו זה בטוח לא היה מתאפשר.

אחת הדרכים הכי קלות לקחת פחות דברים היא לקחת דברים רב-שימושיים. האם אתה באמת צריך גם סיר וגם פינג׳אן? והאם המכסה של הסיר מספיק טוב בשביל להיות צלחת? בהמשך ציר המינימליזם ניתן גם להשתמש במקלות הליכה כמוטות של האוהל (ראה את התמונה הראשית של הפוסט מהטיול שלי ושל עינב, בת זוגתי האדירה, באלפים), במזרן שינה כשלד (והריפוד) של התרמיל, ועד כדי להשתמש בשק השינה כמעיל המבודד בערבים הקרים. יש הרבה מה לעשות בעולם הרב-שימושיות! לדוגמה:..

G0044847.JPG
#דולומיטים#מקלהליכהסלפיסטיק#אלתשפטו

2. לוקחים דברים קלים יותר

אני יודע שאני מעיף לכם את הראש פה, אבל זה לא נדיר לראות מטייל עם צנצנת של נוטלה שנסחבת לה בתיק כמה ימים (למען הסר ספק, הבעיה היא בצנצנת ולא, חלילה, בנוטלה 🙂 ). צנצנת כזאת שוקלת כמו תיק אולטרה-לייט ממוצע, וניתנת בקלות להחלפה בפלסטיק קליל.

בציוד תרמילאות נהוג לדבר על "שלושת הגדולים" כמקום האידיאלי להתחיל להוריד בו משקל. שלושת הגדולים הם: התיק, המחסה ומערכת השינה. כנקודת התחלה כדאי לשאוף שאף אחד מהם לא יעלה על 1 ק״ג (מינימליסטיים רציניים שואפים למשקל של פחות מחצי ק״ג לכל אחד).

הדרך לממש את שתי משפחות הטכניקות האלה היא באמצעות ידע וכישורים. חד וחלק. הידע יאפשר לכם לדעת מה חשוב להביא לטיול ומה לא, איזה מוצרים יש בשוק והיתרונות של כל אחד, ואיך לצמצם משקל של אוכל ומים. כישורים יאפשרו לכם למצות את המירב מכל פריט שתסחבו עליכם.

צמצום הוא מסע מתמשך. בחינת הצרכים שלנו בטבע לא באמת נפסקת. כמו הרבה דינמיקות בחיים משקל התיק הוא אובייקט בעל משוב חיובי (לטוב ולרע). לדוגמה, עוד קילו על תיק של 15 ק״ג מוסף בקלות פסיכולוגית, בעוד שהצורך בפריט, ששוקל 100 גרם, נבחן לעומק כשהתיק שוקל 3 ק״ג. לכן לתיקים כבדים יש נטייה להתכבד בעוד שלקלים נטייה להתקלל (אלו, כנראה, לא מילים אמיתיות). The Rich Get Richer.

״תחשבו בקילוגרמים ותסחבו עשרות, תחשבו בגרמים ותסחבו ק״ג בודדים״

מינימליסט בטבע

אבל..בעצם..למה?

כי זה כיף ממש.

למה זה כיף? כי זה מאפשר לכם את הגמישות לטייל איך שאתם אוהבים וליותר זמן. נהנה מללכת הרבה? אוהבת לעלות לנקודות תצפית מגניבות מחוץ למסלול? מה עם שנ״צ ליד האגם בצהריים? כשהצעדים שלך קלילים, הכל יותר קל!

"The less you carry the more you will see, the less you spend the more you will experience.”

Stephen Graham

יום הליכה מסתיים עם פחות כאבים ופחות עייפות, אפשר לטייל עם נעלי ספורט קלילות ונושמות מה שאומר פחות שלפוחיות(!). רוצה לשלב בטיול ריצה/טיפוס/אופניים? עכשיו זה בכיף שלך.

אני עוד אכתוב הרבה על הלמה, בינתיים הבנתם את הווייב.

סיכום של הפוסט שנותן השראה

למרות שהעיסוק המרכזי בקהילת האולטרה-לייט הוא בעיקר סביב הורדת משקל התיק, יש לא מעט טיילינים, ואני ביניהם, שרואים את תרבות האולטרה-לייט כנדבך של פילוסופיית חיים מינימליסטית. צמצום הציוד והורדת משקל התיק הן מסגרת לחווית טבע נקיה יותר, פשוטה יותר ומהנה יותר.

קלילות זה state of mind, לא רק מספר על המשקל.

צאו קלילים, ותהנו!