להנות בטבע - יותר
 
כל הביגוד שאתם צריכים בטבע

כל הביגוד שאתם צריכים בטבע

אמ;לק

התגעגתם לאימלוקים הא?

קיצר, קחו איתכם: חולצה סינטטית ארוכה, מכנס מתפרק, מעיל פוך קל, ומעיל גשם דק ולא מחמם. קחו בנוסף, כפפות וכובע מפליז, באף, וכובע לשמש. ותרו על תחתונים ואל תיקחו ספייר מכלום(!), למעט זוג שני של גרביים (עדיף שאחד מהם יהיה מצמר מרינו). הא, וביי ביי לכותנה. Done.

Mic Drop.

הקדמה לפוסט הארוך (מדי)

רוב המטיילים מאוד לא יעילים בסט הבגדים שהם לוקחים איתם לטיולים. זה נובע לרוב, מחוסר הבנה של העקרונות הבסיסיים שביגוד אמור לספק לנו בטבע (ובכלל). יוצא שהם לוקחים הרבה מאוד בגדים שלוקחים הרבה מאוד נפח, שוקלים הרבה מאוד ק״ג, ומסרבלים מאוד את כל התיק, ועדיין נשארים לא נוחים, קרים ורטובים. חבל.

בפוסט הזה אני אנסה לספק לכם את הידע בשביל לבנות לכם סט ביגוד יעיל כשאתם יוצאים לטבע. יהיה לי קשה לתת לכם רשימה סגורה טובה שתתאים לכל אחד מכם בכל טיול, כי זה, מן הסתם, תלוי מאוד במזג האוויר בו תטיילו, באופן בו אתם מטיילים ואפילו במטבוליזם שלכם. תבינו את העקרונות וקחו את זה משם.

אני לא אדבר פה בכלל על נעליים – זה נושא שראוי לפוסט משלו (שיגיע ממש בקרוב). גרביים כן יופיעו כאן.

שיטת השכבות

שיטת השכבות היא השיטה הכי נפוצה היום להרכבת סט בגדים לכל פעילות בטבע מהסיבה הפשוטה שהיא עובדת ממש טוב והיא סופר יעילה. יש לה הרבה ואריאנטים שונים ברשת, אני אגע כאן באבני הבניין המרכזיות שלה.

שיטת השכבות מפרקת את כלל הצרכים שהביגוד שלנו אמור לספק לנו, ומתאימה שכבה לכל צורך (או קבוצת צרכים) באופן מודולרי שמאפשר מספר מקסימלי של קונפיגורציות המתאימות לתנאים השונים שאנחנו עשויים להיתקל בהם בטבע.

בשיטת השכבות, מולטי-יוז לרוב יהיה טעות! הסיבה היא שמטרת השיטה היא לאפשר לבודד את הצרכים לשכבות שונות בשביל לאפשר להתאים סט לבוש לכל סוגי התנאים. לדוגמה: פריט לבוש שהוא גם מבודד וגם מגן מגשם הוא טעות שכן הוא נותן פתרון גרוע גם למזג אוויר קר ויבש וגם למזג אוויר חם וגשום.

אז בואו נצלול, שיטת השכבות כוללת 3 שכבות מרכזיות: שכבת בסיס, שכבה מבודדת ושכבת הגנה מגשם. ישנן גם 2 שכבות אופציונליות שנדבר עליהן בקצרה והן: שכבת ביניים ושכבה חוסמת רוח.

שכבת הבסיס

שכבת הבסיס היא השכבה הצמודה לגופנו. היא תהיה עלינו כמעט בלי הפסקה לאורך כל הטיול (למעט השינה עבור חלק – עבורי לא). לשכבה הזאת מספר רב של תפקידים.

  1. למנוע שפשופים בגוף – על כן היא צריכה להיות נעימה על הגוף, גם לאחר שימוש אינטנסיבי (שכולל הזעה אינטנסיבית) לאורך זמן.
  2. הגנה משמש וחרקים – הדרך הכי טובה להתגונן משמש וחרקים היא להיות מכוסה לגמרי. הרבה יותר אפקטיבי ונעים משלל תכשירים למיניהם!
  3. נידוף זיעה – כותנה – תוציאו מהמילון! סינטטי – מכירים. צמר מרינו – נעים להכיר!
  4. לשמור על חום הגוף – רלוונטי רק בטיולים קרים שהטמפרטורה במהלך היום היא מתחת ל-10-15 מעלות באופן יחסית קבוע. עבור שאר הטיולים, נרצה שכבת בסיס שלא מוסיפה חום כלל!

והשורה התחתונה, חולצה ארוכה מבד סינטטי או צמר (תתרחקו מכותנה!), ומכנס ארוך מבד מנדף (כנראה סינטטי). אני, באופן אישי, אוהב את המכנסים המתפרקים. הריצ׳רץ׳ טוב גם לאוורור (כשהוא חצי פתוח) וזה אחלה שיש את האפשרות ללכת עם מכנס קצר כשאין שמש וחרקים!

שכבה מבודדת

לשכבה המבודדת מטרה אחת והיא לבודד אתכם מאוויר הסביבה בכדי לשמור על חום הגוף שלכם (אם לא ברור לכם איך זה עובד, הסבר נמצא בפוסט: לבחור שק״ש נכון – זה אולי בכלל לא שק״ש).

באופן כללי אין צורך ביותר מפריט אחד עבור השכבה הזאת, והיא אמורה לשרת אתכם בעיקר בעצירות, בסוף היום ואולי במעברי הרים מאוד קרים. אתם לא אמורים לטייל איתה באופן נרחב (בטיולי שלוש עונות), ואם אתם מרגישים צורך לעשות זאת אתם כנראה לובשים שכבת בסיס לא מספיק חמה.

שכבה מבודדת היא לרוב מעיל פוך (או פוך סינטטי) או חולצת פליז. ההבדלים המרכזיים בין השניים הם שמעיל פוך הוא לרוב יותר יעיל מבחינת משקל ונפח, בעוד שפליז הוא יותר מנדף ומתפקד משמעותית טוב יותר כשהוא רטוב. סופטשל זאת שכבת בידוד גרועה. מאוד גדולה בנפח, כבדה ולא מספיק מחממת.

לטעמי רוב טיולי ה-3 עונות לא דורשים שכבה מבודדת לרגליים, וזה גם מאוד לא נוח לשים אותה, אבל זה עניין אישי. יש מטיילים שמוסיפים מכנסי פוך ללילות של טיולים אקסטרה-קרים.

ככלל, טווח טמפרטורות ברוב הטיולים הוא צר מספיק כך שניתן לכסות אותו בצורה טובה עם שכבת הבסיס והשכבה המבודדת, כאשר מיקרו-התאמות ניתן לעשות ע״י שינוי קצב ההליכה (גם יותר נוח מאשר לשים ולהוריד שכבות כל פעם שהשמש נעלמת, או שהשיפוע קצת משתנה).

בטיולים עם טווח טמפרטורות רחב מהרגיל, או עבור אנשים עם קושי הסתגלות לטמפרטורות שונות, ניתן להוסיף שכבת ביניים. מטרת שכבה זו היא להוסיף חום במהלך ההליכה והיא לרוב תהיה עשויה מצמר מרינו או ממיקרו-פליז (כי מעילי פוך מנדפים פחות טוב).

שכבה נגד גשם

חשוב, מן הסתם, בכל טיול שיש בו חשש לגשם. הטעות הכי קלאסית שאנשים עושים בבחירת שכבה זאת היא לבחור שכבה אטומה לגשם שהיא גם מבודדת – MISTAKE!

ולמה אתם שואלים? כי גשם לא בהכרח אומר שגם פתאום נהיה קר, ושכבות עמידות לגשם מנדפות גרוע (יש כאלה שיותר טובות מאחרות, אבל כולן לא מספיק טובות). שכבה עמידה לגשם שהיא גם מבודדת, תגרום לכם להירטב מבפנים (כן, זיעה, הבנתם אותי) באופן דומה לגשם מבחוץ, ואז לא עשינו כלום, נכון?!

השכבה העמידה לגשם לרוב תעשה עבודה לא רעה גם בחסימת רוח. למרות שהיא לא מנדפת טוב, ע״י משחק עם הריצ׳רצ׳ים אני מוצא שהיא עובדת לא רע. עם זאת, ישנם לא מעט מטיילים שלוקחים איתם גם מעיל רוח יעודי. פריט כזה יכול להיות די נוח בטיולים בהם ישנה הליכה ממושכת באיזורים חשופים עם רוח חזקה. מעילי רוח כאלה יכולים להיות מאוד קלים (כ-70 גרם) ולא מאוד יקרים.

מבחינת פלג גוף תחתון, הרבה מטיילים בוחרים לא לקחת מכנסי גשם לרוב טיולי ה-3 עונות, אלא אם הם צופים הליכה ממושכת בגשם כבד. במידה ואתם רוצים לקחת הגנה מהגשם לרגליים, האופציות הן: מכנסי גשם (האופציה הכי מקיפה אבל גם הכי כבדה ולא נושמת), חצאית גשם (כן כן, לשני המינים. ולא רק בסקוטלנד) ופונצ׳ו (שמספק גם הגנה לפלג הגוף העליון).

פריטים קטנים

אז עברנו על הפריטים הגדולים והעיקריים הנדרשים לטיול. עכשיו נצלול קצת לפריטים הקטנים, המשלימים והכרחיים:

גרביים

גם כאן (ובכל מקום, אם כבר מדברים על זה) הכלל הראשי הוא להתרחק מכותנה. גרביים סינטטיות יעבדו לא רע, בעוד שגרביים מצמר מרינו יעבדו מעולה. גרביים מצמר מרינו הן מאוד יקרות (בארץ, כ-100 שקל לזוג, בחו״ל קצת פחות) אבל שוות את זה בעיני. גרביים טובות מצמר מרינו יכולות, בקלות, להילבש ארבעה ימים ברצף בלי להתקשות או להסריח (נשבע!).

בעיקרון שני זוגות גרביים זה בדיוק מה שאתם צריכים לא פחות (כדי שתוכלו לשטוף זוג אחד בלי ללכת יחפים) ולא יותר (אני לא יודע איך לנמק את זה – פשוט אין צורך). זוג אחד מצמר מרינו וזוג סינטטי אחד יתנו את ה-Best Value For Money לדעתי.

היוצאים מן הכלל הם:

  • טיולים של עד 4 ימים – זוג אחד יספיק.
  • כפות רגליים קרות בלילה – להביא, בנוסף, זוג גרביים חם ועבה ללילה (בעיקרון הוא יכול להיות גם הזוג השני שלכם בזמן שגרביים הראשיות שלכם מתייבשות, אבל בסדר).
כובע לשמש

חשוב. תבחרו אחד שנוח לכם ללכת איתו לאורך זמן. אחרת הוא ישאר בתיק יותר ממה שהוא אמור. עדיף אחד שנותן הגנה מלאה, אבל אפשר גם כובע מצחיה פשוט ולחפות עליו באמצעות…

באף

למי שלא מכיר, זה מן שרוול בד כזה בהיקף של הצוואר שלכם בערך. הוא טוב לכל כך הרבה דברים שאני אפילו לא יכול למנות.

סתם, אני יכול:

  • הגנה מהשמש לצוואר, לעורף ובשמש ממש חזקה בכיוון ההליכה, גם לפנים.
  • מגן זיעה כשאתם נותנים בראש באיזו עליה ונהיה לכם מלוח בעיניים. ניתן גם ללפף אותו על מפרק היד לאותו צורך.
  • סופג התעבות של מים מהבפנים של המחסה שלכם. אם עוד לא קיבלתם שפריץ לפרצוף ב-3 לפנות בוקר זה בטח נראה לכם לא קריטי.
  • צעיף שעוזר למנוע מהחום לברוח לכם מהצוואר. פשוט דחפו אותה לתוך הצווארון של המעיל שלכם בשביל ליצור אטימה.
  • מחמם אוזניים בשביל לחמם אוזניים=]
  • ציפה לכרית אם אתם משתמשים ב-stuff sack של השק״ש ככרית. באף יותר נעים לפרצוף.

* הפריט היחיד בערך שמותר לו להיות מכותנה.

בונוס להגנה מהשמש: אף אחד לא יפנה אליכם בזמן הליכה. Score.
תחתונים

Commando Baby!

מה בכלל התפקיד של הדבר הזה לעזעזאל?! למה לסחוב עליכם משהו שרק צובר לכלוך?! איכסה..

ברצינות, הכי טוב יהיה להתנתק מהפריט הזה ולא להביא אותו בכלל. לוקח קצת (ממש קצת) זמן להתרגל לזה אבל זה כל כך(!) שווה את זה. אני אביא איתי זוג תחתוני דרייפיט אחד כבגד ים רק כשאני צופה לטבול במעיינות או אגמים במהלך הטיול.

במידה ואתם רוצים להמשיך להיות מגעילים  להביא איתכם תחתונים, תביאו איתכם שניים ושיהיו מכותנה.

סתם!!! בלי כותנה בחיים!!!

כפפות

תביאו. מפליז.

תשקלו לקחת את האלה שכרתו להם את האצבעות. זה אמנם פחות חם, אבל יהיה לכם יותר קל להתנהל איתם (הקמת אוהל, הכנת אוכל וכו׳) ולכן יהיו עליכם יותר זמן, כך, שיכול להיות, שב-Overall הן יחממו אתכם יותר – לשיקולכם.

כובע חם

גם תביאו. גם מפליז.

תישנו איתו על הראש (כאילו ברור שעל הראש, אבל גם באמת תישנו איתו). 30% מהחום שאנו מאבדים מהגוף הוא דרך הראש (ככה קראתי, לא ספרתי בעצמי).

עקרונות לבדיקה עצמית

אז ההצעות למעלה הן, כמו כל הצעה בבלוג הזה, במתכונת של ״קחו מה שמתאים לכם״ (בניגוד למנטרת ה-״Take It Or Leave It״), ולכן אני מוסיף את הפסקה הנוכחית כדי לאפשר לכם לבחון את סט הביגוד שאתם לוקחים איתכם לטבע. ראו את הפסקה הזאת כצ׳ק-ליסט.

  • לכל פריט יש תפקיד – אתם צריכים לדעת להגיד מה התפקיד של כל פריט, למה הוא חשוב ולמה הוא לא פתיר באמצעות הפריטים האחרים.
  • ספייר זה לא תפקיד לגיטימי – זוג גרביים נוסף שתפקידם להילבש בזמן שהזוג הראשון מתייבש זה תפקיד לגיטימי. מה התפקיד של זוג הגרביים השלישי? זה בדיוק מה שחשבתי…😏
  • ניתן ללבוש את הכל ביחד  – בעוד שזה לא הכרח, זה לרוב אינדקציה טובה לסט ביגוד יעיל. אם יש הרבה פריטים שלא לבישים יחד זה כנראה סימן לא טוב.
  • לכל פריט יש מועד – אתם צריכים לדעת מתי כל פריט אמור להילבש. אם אתם מתקשים להגיד מתי אתם הולכים ללבוש אותו אתם כנראה לא צריכים אותו.
joey wearing too much clothes
לא נחשב

ובטרקים ממש ארוכים (סטייל שביל ישראל)?

חולצת עיר מגניבה

חולצה סבירה שתוכלו לצאת איתה כשאתם מגיעים לאיזה מקום מגניב או למשפחת מלאכי שביל. תבחרו אחת שהיא קלה, מתקפלת קטן ותעשה לכם כיף ללבוש אותה כפינוק. גם פה יש יתרון בחולצות שהן לא מכותנה אבל אני לא אתקטנן איתכם.

תחליף מכנס לכביסות

בטיול של מספר שבועות אתם תרצו לעשות כביסה גם למכנס מתישהו. תוודאו שיש לכם במה להסתכסות בזמן הזה. זה יכול להיות, מכנס גשם, פונצ׳ו, מכנס מבודד, בגד ים וכו׳..

וזהו!

מדהים הא?! אפשר לטייל חודשים עם כל כך מעט בגדים..

טיפים כלליים

שימוש בשק״ש לעצירות ארוכות

טיפ חשוב, שמאפשר לקחת מרווח ביטחון קטן יותר בהקשר של רמת הבידוד שאתם לוקחים. נהיה לכם קצת קר במחנה רגע לפני שהולכים לישון? תדחפו את השק״ש (עדיף את הקווילט😎) לתוך המעיל שלכם, או שפשוט תתכרבלו איתו כמו שמיכה. כיף!

כביסה מזדמנת בנחלים

נצלו נחלים לשטיפה מזדמנת של בגדים בזמנים מתאימים. העדיפו לשטוף גרביים בשעות הבוקר כדי שיקבלו כמות שמש מקסימלית שתייבש אותם כמה שיותר מהר. חולצה אפשר לשטוף בימים חמים, או בלילה (וללבוש רק את שכבת הבידוד). אם תשתטפו אותה בלילה קר החולצה כנראה לא תתייבש לגמרי עד הבוקר, אבל, אז מה? היא תתייבש כמעט לגמרי אחרי שעה של הליכה. את המכנס תשטפו פעם בשבוע-שבועיים בימי מנוחה.

תבחרו בגדים יפים בעיניכם

כן, זאת לא בושה.

זה נחמד להרגיש שהחולצה יפה ומחמיאה לכם גם בטבע. בטח אם אתם לובשים אותה כל הזמן.

שיקול סופר לגיטימי.

בלי כותנה, בלי ספיירים, בלי מולטי-יוז

למי שחיפף על גוף הפוסט המייגע.

המלצות אישיות

חולצת בסיסחולצת דייג של קולומביה. נידוף מדהים, ואחלה הגנה מהשמש!

מכנס בסיסמכנס מתפרק וגמיש של קולומביה. פשוט טוב!

שכבת בידוד – בתאכלס עוד לא מצאתי אחת שאני מספיק מרוצה ממנה. כשאמצא אחת באמת טובה אני אמליץ עליה.

מעיל גשםMarmot PreCip Jacket. יחסית קל משקל, יחסית נושם ומלא פיצ׳רים מעולים (כיסים, ריצ׳רץ׳ שחי ועוד..).

מכנס גשם – Marmot PreCip pants. האמת היא שאף פעם לא ניסיתי אחד אחר, אבל הוא עובד טוב מאוד. בעיני ממש לא חובה למעט טיולים מאוד רטובים.

גרביים –  Smartwool Crew. פשוט עובדות מעולה!

* הקישורים הן לגרסאות גברים מטעמי נוחות (הם גם רוב הקוראים שלי), אבל לכולם יש גם גרסה לנשים.

זהו, עכשיו אתם חכמים יותר ויש לכם את הזכות לצחוק על כל השאר שמביאים 3 סווטשירטים, 3 זוגות מכנסיים וזוג תחתונים לכל יום בטיול, ופרקטית סוחבים על גב סל כביסה אחד גדול. תהנו מההתנשאות הזאת – היא אדירה!

צאו קלילים ותהנו,

ניבגי.

 

פוסט זה מכיל קישורים למוצרים תחת תכנית שיווק שותפים, מה שאומר שאני עשוי לקבל עמלה צנועה עבור רכישות דרך קישורים אלו ללא תוספת תשלום עבורכם. הכתיבה שלי תמיד מבטאת אך ורק את דעתי האמיתית והכנה, ואני לעולם אמליץ רק על מוצרים שאני באמת מאמין בהם ורכשתי או הייתי רוכש אותם לעצמי. אל תקנו שטויות שאתם לא צריכים(!), אבל אם אתם כבר צריכים, מה אכפת לכם?! תתמכו באתר😋
תודה,
ניבגי.

9 Comments

  1. עדו וייס

    פוסט מעולה!הרגת אותי עם ' שפריץ לפרצוף ב-3 לפנות בוקר '… עדיין קר לי באוזן… ואני מקווה שאתה מתכנן פוסט שלם על השנאה שלך לכותנה 🙂

  2. Sharon200102

    היי, האם גרביים מצמר מרינו מתאימות לחום של שביל ישראל?או שעדיף פשוט לקנות 2 זוגות של גרביים סינטטיות?תודה רבה!

    1. admin

      הן טיפה יותר חמות אבל עדיין הייתי בוחר בהם גם לשביל ישראל. יש גם גרבי צמר מרינו בעוביים שונים, אז עדיף כאלה דקות לשביל ישראל.

    1. admin

      אני לא יוצא מהמחסה שלי בלילה. אבל בלי קשר אני ישן עם המכנס טיולים ככה שלא הייתה לי בעיה לצאת אם הייתי רוצה.

  3. eleanor rigby

    היי, אתה יודע במקרה אם גם לבנות אפשרי לא ללכת עם תחתונים? אני מאוד אשמח אם זה המקרה, אבל יש לי תחושה שאולי יש קצת הבדלים בין המינים…יהיה מגניב אם יהיה פוסט שמיועד לבנות אם אמא שלך או בת זוגך יירצו לכתוב את נקודת מבטן 🙂

התגובות סגורות.